5 competenties die elke moderne financieel professional moet bezitten
De verwachtingen die organisaties hebben van hun financiële afdeling veranderen. Waar het in de klassieke rol van Finance vooral om het rapporteren...
Een kantoor met lege stoelen is iets wat we de afgelopen tijd steeds normaler zijn gaan vinden. Met als belangrijkste reden dat het thuiswerken bij veel bedrijven ook na de coronacrisis is gebleven. Daarnaast is er nog een andere reden dat die stoelen leeg blijven. Nederland kampt namelijk al langere tijd met een groot tekort aan arbeidskrachten. Vooral ICT’ers zijn momenteel behoorlijk schaars.
Een trend die zich waarschijnlijk alleen maar door zal zetten, aangezien de wereld in een hoog tempo aan het digitaliseren is. Het is ondenkbaar dat de huidige groep ICT’ers dit werk aankan. Zeker als de hoeveelheid werk zich, net zoals de blokken bij een potje Tetris, blijft opstapelen. Totdat het moment komt dat het aantal blokken of de werkdruk te veel wordt en het ‘game over’ is. Het vinden van nieuwe werknemers is in de huidige markt lastig, maar gelukkig zijn er andere manieren waarop je de werkdruk kan verlagen.
Elke sector heeft te maken met personeelstekort, toch heerst er binnen de ICT-sector nu een ongekende krapte. Volgens het UWV is 63% van de vacatures moeilijk vervulbaar. Hiermee staat de ICT, samen met de bouwnijverheid en de industrie, in de top 3-sectoren met het hoogste aandeel moeilijk vervulbare vacatures.
Niet gek dat de groep die aan het werk is, meer werkdruk ervaart. IT-afdelingen hebben het behoorlijk druk, zeker als je kijkt in welk tempo er nu (deels noodgedwongen) wordt gedigitaliseerd. Ervoor zorgen dat collega's overal en altijd toegang hebben tot hun werk, een netwerk dat nooit offline mag zijn, het up-to-date houden van je software en het bewaken van de veiligheid van het bedrijfsnetwerk, dit alles terwijl de afdeling onderbezet is. Uit het jaarlijkse salarisonderzoek van AG Connect en Berenschot bleek dat maar liefst 40% van de ondervraagde IT’ers de werkdruk hoog vindt, 8% vindt het zelfs te hoog.
Een zorgelijke ontwikkeling. Je wil natuurlijk niet dat een van jouw ICT'ers met een burn-out thuis komt te zitten. Nu is dat misschien het worstcasescenario, maar ook in mindere mate heeft een hoge werkdruk nadelige effecten op het functioneren van een werknemer. Zo is iemand bijvoorbeeld minder creatief en innovatief. Ook leidt het tot slordigheid, of een gebrek aan concentratie, niet onbelangrijk als die persoon zich bezighoudt met de databeveiliging van jouw bedrijf.
Hoe vervelend vind jij het als je baas vertelt hoe jij je werk moet doen? Dat kun je toch prima zelf bepalen? Niet zelf kunnen beslissen over hoe je jouw werk doet, kan leiden tot een hogere werkdruk. Ook zorgt het ervoor dat je minder controle ervaart over de situatie. Iets wat volgens dr. Yannick Griep van de Radboud Universiteit kan helpen, is om werkgevers meer autonomie te bieden. “Laat ze zelf bepalen hoe ze een project afwerken, wie ze daarbij betrekken en in welke volgorde ze taken doen. Als je meer regie hebt, heb je ook meer vrijheid in hoe je bepaalde dingen doet. Het geeft je een gevoel van controle over de situatie.”
Overal en altijd toegang tot documenten en continu in verbinding kunnen blijven staan met collega’s, lijkt na de pandemie niet meer dan normaal. Toch levert dit extra druk op voor de ICT-afdeling die ervoor moet zorgen dat dit allemaal mogelijk blijft. Maar waarom zou een ICT’er dit allemaal moeten blijven doen als je een bulk van dit werk ook kunt automatiseren? Veel repetitieve processen en werkzaamheden lenen zich vaak goed voor automatisering. Door het implementeren van geautomatiseerde IT-diensten kan je een hoop werk wegnemen. Onderzoek van Ivanti wijst uit dat de meerderheid (55%) van de respondenten zijn ICT-processen automatiseert, waarmee de ICT-afdeling 1 tot 8 uur per serviceverzoek bespaart. Bij organisaties die meer dan 50 procent van hun diensten hebben geautomatiseerd, stijgt de tijdsbesparing per serviceverzoek naar meer dan 16 uur.
Om de IT-afdeling te ontlasten, kun je kiezen voor een cloudoplossing die werk uit handen neemt. Bij on premise oplossingen moet een eigen werknemer zich namelijk nog bezighouden met het beheren van de servers. Dus als je het purchase to pay proces met een on premise oplossing geautomatiseerd hebt, is het goed om na te denken over het overstappen naar een cloudoplossing.
Daarmee neem je jouw ICT-afdeling zaken zoals monitoring, hosting, servers en back-ups uit handen. Dit wordt overgenomen door het bedrijf dat de cloudoplossing faciliteert. Om dit goed te laten verlopen, verzorgen we samen de transitie naar de cloud. Hiermee zorgen we ervoor dat aan het eind van de rit jouw ICT-Afdeling zich niet meer bezig hoeft te houden met de eerdergenoemde werkzaamheden.
Ondanks dat dit de werkdruk kan verlagen, zijn er nog een hoop bedrijven die de stap naar de cloud niet durven zetten. Dat is hartstikke zonde, want deze cloudwatervrees verhoogt de werkdruk en kost ook nog eens geld. Hoe dat zit, lees je in het blog Cloudwatervrees kost geld
|
Hans van der Kolk Sales Manager hvanderkolk@easysystems.nl |
De verwachtingen die organisaties hebben van hun financiële afdeling veranderen. Waar het in de klassieke rol van Finance vooral om het rapporteren...
Het afgelopen jaar heeft een enorme impact gehad. Op verschillende fronten in ons werk- en privéleven, en ook zeker financieel. Waar sommige...
De opmars naar de cloud is duidelijk, ook voor ons. Niet alleen nieuwe aanvragen gaan steeds vaker om een cloudoplossing, maar ook onze klanten die...